MOTO CESTOU NECESTOU

Maroko 2010 - Přípravy a cesta den po dni

Peklo zvané feš-feš


Noc pod hvězdami byla úžasná a ráno jsme se probrali před sedmou hodinou, když už slunce pálilo. Tady v poušti je snesitelně jen tak do půl deváté a potom přijde pekelný žár, který trvá ještě několik hodin po setmění. Momentálně jsme u dun ve vesničce Merzouga (dále na východě) a kolem půl jedné v noci je 33°C, ale už to vnímáme jako "chladno". Teploty měřené autem jsou zatím jen do 45C ale teploměr ve stínu v kokpitu motorky ukazoval během dne i 57°C. Kovové věci jsou rozpálené tak, že se o ně člověk regulérně spálí a písek je tak žhavý, že po něm nemůžeme chodit bez bot. Víme, jeli jsme sem mimo sezónu v době horka, ale bohužel v naší sestavě nebylo možné najít společný volný termín tak, abychom jeli v ideálním čase na podzim nebo na jaře. To ale odbočuji - po snídani před berberskými stany (ve kterých jsme nespali a opět jsme dali přednost našim moskytkám a spacákům u aut a motorek), kterou pro nás za relativně dostupný peníz připravili lidé, kterým tato část pouště patří a sestávala z podlouhlých "langošů" smažených v oleji a namáčených do fíkové marmelády a tradičního berberského čaje, na kterém je už většina výpravy totálně závislá.


Zbývalo nám 60km do M´Hamidu. Kousek jízdy po vyschlém jezeře, troška kamení, ještě více kamení a ukrutné kamení s pískem. Posledních asi 20km bylo už doslova očistec - obávaný prachový písek "feš-feš" v množství, které už nebylo zábavné. Kluci se drželi statečně a odmítli sundat kufry - což je první věc, která se v písku dělá. Kufry naprosto změní těžiště motorky a jízda s nimi je opravdu o hodně těžší a v kritických situacích prostě nemožná. Pokud je k dispozici doprovodné auto nebo jede nějaký náklaďák, cestovatelé na dálkových cestách v těchto nejtěžších místech zavazadla odkládají. My jsme to neudělali a hned, při asi druhém pádu, jsem si nadával, proč jsem to neudělal, protože mi noha zůstala zaklíněná pod motorkou a potupně jsem musel počkat, až si mě někdo všimne a pomůže mi. Sám jsem se nedokázal vyhrabat. Na vysílačku jsem nedošáhnul a jen jsem slyšel, jak mi Radek z projíždějícího landcruiseru říká, ať se přestanu opalovat na pláži, vstanu a jedu. To se jim to směje, když mají čtyři kola. Padali jsme všichni, s našimi motorkami (snad s výjimkou XT) je jízda ve fešfešových kolejích peklo a tady jsme si opravdu šáhli do našich rezerv a někteří hodně hluboko.

A protože nikdy nebývají problémy osamocené, přišla první technická závada - F800GS prostě nejelo. Motor běžel, ale motorka nejela. Pravděpodobně spojka, Noid se ale dušoval, že jezdil přes spojku minimálně. Jenže v terénu to člověk ani nevnímá, že "spojkuje" a spojka se spálí raz dva. Každopádně jsme byli několik kilometrů fešfešového terénu kombinovaného s dunami od pevné pisty. Martin s Fanánkem v závěru vyrazili dopředu do M´Hamidu s mým telefonem, protože jsem neměl signál a byli jsme domluvení s kamarádem, že na nás bude čekat a ukáže nám novou offroadovou cestu do Merzougy - těsně u alžírské hranice. Napadlo nás, že bychom motorku mohli naložit na jeho pickup. Každopádně jsme byli bez části týmu a pochopitelně v tom momentu vypadl kolísavý signál i v M´Hamidu a nedovolal se nikdo nikoho. Mezitím doprovodný tým zapřáhnul osmistovku za toyotu na kurtě a Vašek se pokusil chvíli odšlapávat v písku, jen nenašli potřebnou synchronizaci s autem a asi i díky vysílení několikrát nehezky padal. To byla ovšem příležitost pro Petra - řidiče Toyoty, který nás už několikrát vysvobodil z problémů - nazul si Radkovy náhradní motocyklové boty a motorku do cíle etapy na laně dovezl - pochopitelně se to také neobešlo bez pádů.

Ve vesnici jsme motorku položili před dveřmi místního kováře (mechanique generale) a po asi dvou hodinách práce (a několika telefonátech, kterými jsme ověřili, že novou spojku bychom sem nedostali dříve než za 3 dny) oznámil Petr a Radek, že motorka pojede a dokonce bude fungovat spojka v omezeném rozsahu a možná i v plném. Dojeli jsme po silnici 100km do Zagory a už když jsme se blížili, předjížděl jsem našeho známého z dílny Sahara Garage, který když mě poznal, málem spadnul z mopeda. Pochopitelně jsme se stavili na čaj u nich v dílně a nechali jim vydělat nějaké peníze čištěním filtrů apod. Jediná zásadnější oprava, která byla opravdu potřeba, bylo vyklepání a zanýtování levého kufru na Martinově XTčku, který rozbil Vašek, který Martina nějak přehlédnul a trefil ho při jízdě offroad, když se Martin rozhodl nečekaně zastavit. Kufr dostal plný zásah, ale zabránil dalšímu poškození motorky. Mechanici nám ráno odevzdali bezvadně srovnaný kufr se zasilikonovaným dnem a za práci si vzali asi 250Kč. My jsme noc strávili v zahradě blízkého hotelu - k velkému potěšení jednoho kanadského hosta, protože se tým rozhodl pro menší garden párty asi do tří hodin ráno. Tým to doslova stmelilo, protože se vyjasnilo několik sporných věcí a názorů a navíc jsme výrazně potlačili vliv škodlivých bakterií, které by nás mohly (vnitřně) ohrožovat.



Dnes ráno jsme se vyfotili u dílny našich mechaniků, vybrali nějaké peníze v bance a vyrazili na 350km přejezd do největší atrakce pouštního Maroka - opravdového cípu Sahary - vesničky Merzouga s obří dunou Erg Chebe (podle místních se to píše takto). Během natáčení na různých více či méně kamenitých cestách v kombinaci se závěrečným dojezdem po silnici, postihl tým další defekt - na Fanánkově čtyřkolce praskl řemen variátoru - prakticky nic z něj nezbylo. Naštěstí měl náhradní a Petr opět po půlhodině práce odevzdával funkční stroj. V tom momentu řešil problémy i Vašek, který dostával zprávy z domova, že se namísto zkoušky muzikálu rekreuje v Maroku (i když byl z první zkoušky omluvený - což někdo neřekl režisérovi) a byl opravdu "na prášky" a doslova šílel. Nebylo to dobré, protože jestli něco dokáže motorkáře rozhodit, tak nějaký takový problém, který nejde vyřešit bez telefonování a mnoho hodin bez signálu na motorce není pro to ideální. Vašek to nějak vyřešil, ale určitě měl pokaženou náladu a neužil si tolik krásnou krajinu, která ubíhala kolem nás. Pravda, při teplotách mezi 40-50 stupni to nebylo tak pohodové, jako projížďka někde v Alpách, ale kdo má rád pouště, tady si přišel na své. Skoro celou cestu jsem jel ve stupačkách, protože člověk není tak unavený a oblečení mnohem lépe větrá, ale i tak to bylo únavné.


Na závěr nás před Risani dostihla menší písečná bouřka, která se na posledních kilometrech před Merzougou změnila na docela větší. Jeli jsme jako v mlze a písek fučel z boku do brýlí a tváří a už jsme toho měli docela dost. Dojezd do Merzougy byl ale jen za silného větru a bouřka se vytratila. Ubytovali jsme se v opuštěném aubergu na kraji dunového pole (výběr byl podle přání Fanánka, který si přál především možnost sprchy nebo bazénu nebo podobné atrakce) a vyrazili (bez kufrů) nafotit a natočit nějaké záběry při západu slunce na dunách. Je to strašně profláknuté, ale prostě to bez toho nešlo. Vypustil jsem na své motorce tlak v pneu na 1.0 vpředu a 1.4 vzadu a kupodivu se ukázalo, že upravená motorka jezdí po dunách tak, že jsem poprvé mohl dojet až k velké duně vzadu a najíždět asi do čtvrtiny její výšky. Fanánek na čtyřkolce projížděl výš, ale nechtěl jsem riskovat, že zapadnu a i tak jsem byl spokojený, protože před dvěma roky jsem zapadal už po padesáti metrech. Teď jsme jezdili, kam jsme chtěli a jediná nesnáz byly příliš prudké stěny dun, které jsem se bál pouštět a u Fanánka boční náklony, protože čtyřkolka jezdí úplně jinak. Takže jsme nemohli jezdit stejnou stopu, protože motorka si nabírá rychlost jízdou po stěnách


a přejíždění úbočí a to čtyřkolka nemá ráda. Totálně vyřízení jsme dojeli na večeři, kterou už tým téměř dojedl (a z hladu jsme teď kolem půlnoci ještě vařili pár sušených jídel na vařiči), ale s pocitem, že se nám dostalo náležité odměny za celodenní přesun, který moc zábavný nebyl. I když scenérie v offroadech byly krásné. Duny jsou prostě duny a je to naprosto jiný adrenalin. Během zpracovávání fotek najednou vyskočil Tomáš Matějovský (fotograf a PR manažer výpravy) a dost šokovaně ukazoval na velkého škorpiona, který si to rázoval pod naším stolem. Začali jsme ho fotit a škorpion asi z blesků šílel a běžel od rohu k rohu - než ho zabil zásah plechovkou piva a následně rána klackem jednoho z arabů, kteří z něj byli také docela vedle. Měl asi 7cm délku a úzká klepeta a rozhodně to nepřispělo k bezpečné náladě na spaní pod širým nebem. Ale škorpioni k písku patří a jak říkal jeden berber pár dnů zpátky - když máš boty a štěstí, nic se ti nestane - když bůh dá. Tak jdeme spát a když bůh dá, zítra pošleme další reportáž "z natáčení".

Tomáš Kocanda
Merzouga, 03:00

<< přehled aktualit