MOTO CESTOU NECESTOU

Jižní amerika 2015 - Pár rad pro cestovatele

Několik praktických rad pro cestu Chile a Bolívií

  • První a zásadní problém se jmenuje motocykl. Postupem času jsem se propracoval k tomu, že dostat motocykl do Jižní Ameriky je v podstatě malý problém. Problém je dostat se ke svému motocyklu v Jižní Americe. Na tuto proceduru se prostě musíte obrnit trpělivostí a hlavně musíte mít dostatek času. Historek o čtrnáctidenním čekání na celnici jsem si vyslechl mnoho. Takže pro nás bylo logické si motorky půjčit. Vřele nedoporučuji!!!
  • Půjčování motorek v destinaci, kde se věci opravují pouze až se totálně porouchají, je velmi ošemetná věc. Půjčovali jsme si 4 motorky a jedna z nich nenastartovala už v půjčovně. Nejdřív ji celou rozebrali a pak začali shánět jinou. Během cesty na mojí motorce odešla zadní brzda a zadní tlumič a na motorce Honzy Révaie nás začal na konci cesty opouštět kardan. Olej z něj tekl stejně rychle ven, jak jsme dovnitř doplňovali. Lišák zas měl lepené kryty hlavy válce, takže i po každém lehkém pádu začal téct olej a pořád jsme opravovali. (Díky Hano!!!) Pokud bych nepočítal půjčené auto, kterému odešlo hydropneumatické pérování, máte 25% naději, že dostanete funkční techniku, které vydrží celou cestu. A přitom jsem měli na půjčovnu skvělé reference, akorát se nám už nepodařilo zjistit, že půjčovna změnila majitele a ten nový byl pravý jihoamerický zlatokop. Katastrofální byl i stav kufrů. Byly stokrát padnuté, takže už skoro jako papírové. Držáky kufrů už to taky měly za sebou, takže praskaly i po banálním pádu. Naštěstí dílen, kde vám vše ochotně svaří je všude spousta.
  • Další velmi důležitá věc pro cestování v této destinaci je kanystr. Za prvé se naučte jednu věc. Tankujte vždy, když uvidíte čerpací stanici, protože pak ji nemusíte potkat třeba dalších 500 km!!!! Na motorce mějte kanystr, alespoň 10 l. V Bolívii je benzín 85-ti oktanový. Problémy to v zásadě nedělá, motorky jedou. Jen ve velkých výškách po mrazivé noci je startování několikaminutová procedura, než se motor zahřeje a běží hladce. Takže jsou zde zvýšené nároky na dobrý stav baterie. Určitě u sebe mějte startovací kabely.
  • Samostatnou kapitolou jsou pak ceny benzínu v Bolívii. Je zde systém dvojích cen, jedna pro místní a druhá pro cizince a ta je prakticky dvojnásobná. Tento systém logicky dospěl k tomu, že obsluha čerpací stanice si na váš účet chce zlepšit co nejvíce svůj soukromý rozpočet. Snaha je prodat co nejdráž a bez účtu. Rozdíl proti ceně pro domorodce jde pak obsluze do kapsy. Na začátku je obsluha nekompromisní a snaží z Vás vyždímat co nejvíc, protože pokud nemáte benzín v nádrži má obsluha navrch. To se změní ve chvíli kdy je natankováno. Najednou máte trumfy v ruce vy, takže hurá do druhého kola smlouvání!!!
  • Pozor na jeden nepříjemný a pro mě těžko vysvětlitelný jev. Ve velkých nadmořských výškách v Bolívii motorky hůř brzdí!!!
  • Celkový stav a úroveň dopravy není tak hrozný, jak by člověk předpokládal. Výjimkou je La Paz. Kdo to nezažil, nepochopí. Je to jedna velká a nekonečná dopravní zácpa. Tam jsem zažil jak řidiče který se se mnou agresivně přetlačoval o místo na silnici, tak dobráka, který mě předjížděl zleva a uprostřed tohoto manévru se rozhodl, že odbočí doprava. V La Pazu to chce pevné nervy a nekonečnou trpělivost. Tu ostatně musíte mít pro celou cestu Jižní Amerikou, vše tam trvá mnohonásobně déle než u nás. Například díl pro Honzovu motorku potřeboval na 1200 km dlouhou cestu 5 dnů.
  • Ubytovací možnosti v Chile jsou srovnatelné s Evropou. V Bolívii většinou platí, že čím odlehlejší oblast, tím horší úroveň ubytování. Překvapivé bylo, že i ty nejhorší špeluňky se obvykle daly rezervovat (až na malé výjimky v národních parcích, např. u Laguna Colorada) přes booking.com, což v turistických oblastech vřele doporučuji. Například když míříte do San Pedro de Atacama, máte z mapy pocit, že se blížíte ke konci civilizace. Opak je pravdou, jeden hotel vedle druhého a těžko se hledá prázdný! Na bookingu sledujte i recenze, předejte tak nemilým překvapením vyplývajícím z klamavé reklamy?
  • Vůbec nepočítejte s tím, že se někde domluvíte anglicky. Bez několikaměsíčního rychlokurzu španělštiny bych se radši této destinaci vyhnul obloukem.

Za Moto cestou necestou, vám přeje šťastnou cestu Egon Kulhánek

P.S. A nezoufejte. Tyhle rady vás neměly ani vyděsit a ani odradit od cesty Jižní Amerikou. Chtěl jsem vás jen ušetřit obtíží, které na cestě potkaly nás.